|
momoni |
|
Dołączył: 03 Kwi 2008 Posty: 38 Przeczytał: 0 tematów
|
|
|
|
|
|
Wysłany: Maj 19, 2008, 1:13:18
|
|
"Zabawy fundaMentalne" mają swoje "korzenie" w Wielkiej Brytanii. Są wynikiem pracy dwóch badaczy w dziedzinie edukacji:
Colin Rose jest uznanym na świecie twórcą praktycznych programów nowoczesnych sposobów uczenia się. Jego książki "Ucz się szybciej, na marę XXI wieku" oraz "MASTER it Faster" rozeszły się w setkach tysięcy egzemplarzy na całym świecie. Jest również założycielem firmy "Accelerated Learnig", reprezentowanej w Polsce przez Transfer Learning.
Gordon Dryden jest światowej sławy pisarzem i badaczem istoty nauczania we wczesnym dzieciństwie, a także producentem telewizyjnym i dziennikarzem. Gordon Dryden jest też współautorem książki "Rewolucja w uczeniu", która stała się bestsellerem, także w Polsce.
ZF opierają się na wiedzy, która stała się również podstawą metody Domana:
W ciągu pierwszych pięciu lat życia rozwija się ok. 50 % zdolności do uczenia się. Następne 30 % rozwija się do 8 roku życia. To oznacza, że Rodzice są najważniejszymi nauczycielami na świecie, a dom (nie szkoła!), jest najważniejszą instytucją naukową.
Dziecko rodzi się z liczbą komórek mózgowych, która jest wystarczająca do osiągania sukcesów. Ale nie liczba komórek decyduje o inteligencji, a liczba połączeń stworzonych pomiędzy tymi komórkami. Połączenia te tworzą się w wyniku doświadczeń zdobywanych we wczesnym dzieciństwie. Im bogatsze i bardziej stymulujące środowisko, tym pełniejszy rozwój dziecka.
Zabawy fundaMentalne, mają postać scenariuszy zabaw i są podzielone na dwie grupy:
1 - zbiór zabaw dla dzieci w wieku od 0 do 2 roku życia. W tym wieku główny nacisk jest położony na rozwój zmysłów.
2 - dla dzieci w wieku od 2 do 6 roku życia.
ZF 2 odpowiadają podziałowi na 8 rodzajów inteligencji:
Inteligencja logiczno - matematyczna - zabawy kształtujące umiejętność liczenia i logicznego myślenia.
Inteligencja językowa - zabawy kształtujące umiejętności czytania, pisania i porozumiewania się za pomocą słów.
Inteligencja wizualno-przestrzenna - zabawy, które kształtują umiejętność malowania, rysowania, robienia artystycznych fotografii, rzeźbienia lub wyobrażania sobie trójwymiarowych kształtów.
Inteligencja interpersonalna (społeczna) - zabawy kształtujące umiejętność nawiązywania kontaktów z innymi osobami.
Inteligencja intrapersonalna (refleksyjna) - zabawy, które kształtują umiejętność skupienia uwagi na swoich uczuciach, umiejętność wyciągania wniosków z przeżytych doświadczeń i umiejętność planowania.
Inteligencja muzyczna - zabawy, które kształtują umiejętności muzyczne: układania piosenek, śpiewania, gry na instrumencie, pisania wierszy, a także stosowania rymu i rytmu.
Inteligencja ruchowa - zabawy, które kształtują zdolności manualne oraz umiejętności sportowe.
Inteligencja przyrodnicza - zabawy, które kształtują umiejętność rozumienia praw natury i postępowania zgodnie z nimi.
Autorzy korzystają ponadto z pedagogiki Montessori, metody Domana, kinezjologii P. Denisona i in.
Dla kategorii wiekowej najbardziej nas interesujące (2-6 lat) dostępne są na rynku 4 książeczki oraz przewodnik z płytą CD (z materiałami pomocniczymi).
* „Wielcy i mali artyści” – zabawy rozwijające wrażliwość artystyczną,
* „Kocham, lubię, szanuję 1” – zabawy rozwijające inteligencję emocjonalną,
* „Coś w ten deseń 1” – gry i zabawy słowne,
* „Rusz ręką 1” – gry i zabawy przygotowujące do nauki pisania.
Każdy zeszyt zawiera:
* podstawowe informacje dot. rozwijania danej umiejętności,
* wskazówki dotyczące wspomagania dziecka,
* historyjkę tematyczną,
* 21 scenariuszy zabaw,
* rady, jak bawić się aby dziecko się rozwijało
* indeks umiejętności rozwijanych w zeszycie.
większość zamieszczonych przeze mnie informacji pochodzi ze strony Transfer Learning [link widoczny dla zalogowanych] |
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
momoni |
|
Dołączył: 03 Kwi 2008 Posty: 38 Przeczytał: 0 tematów
|
|
|
|
|
|
Wysłany: Maj 19, 2008, 1:43:26
|
|
a teraz coś ode mnie:
naprawdę polecam ZF wszystkim, nie tylko tym którym skończyły się pomysły w co się bawić z dzieckiem.
zaletą tych scenariuszy zabaw jest to, że do większości z nich nie trzeba wydać ani złotówki, na pewne wiele już znacie, bo intuicyjnie wymyślamy takie zabawy, które będą rozwijać mowę czy muzykalność naszych dzieci.
korzystając z nich nie stosuję żadnego planu... po prostu czasami zaglądam do którejś z książeczek, wybieram to, co może spodobać się Julce (trzeba pamiętać, że są tam też propozycje, które będą dobre dopiero dla starszych dzieci) i wykorzystuję przy najbliższej okazji.
wkrótce podam wam kilka przykładów tych zabaw, chwilowo komuś je pożyczyłam i mam problem ze zlokalizowaniem osoby
a to przykłady ze strony ZF
Pantomima [to z „Wielcy i mali artyści”]
Bawcie się w przedstawianie różnych zdarzeń, czynności
i uczuć jedynie za pomocą gestów i mimiki twarzy. Na początku pokaż
dziecku kilka czynności, takich jak: otwieranie nieistniejących drzwi, picie mleka z nieistniejącej szklanki, podnoszenie ciężarów, spacer w czasie wichury, zakładanie nieistniejącego swetra, chodzenie boso po gorącym chodniku, brodzenie w wodzie lub błocie.
Potem „powygłupiajcie się” nieco przed lustrem, strojach różne miny.
Użyjcie farb do malowania twarzy. Gdy dziecko już wie, na czym polega pantomima, bawcie
się w odgadywanie przedstawianej czynności.
Nagraj odgłosy z otoczenia, Np. skrzypienie drzwi, odgłos przełykania płynu itp. – pomogą w wyobrażeniu sobie tego, co macie odegrać. Przedstawiajcie w pantomimie wierszyki – przy pomocy „czarodziejskiej różdżki” zamień dziecko w wybraną postać.
Zachęcaj dziecko do przedstawiania w pantomimie takich uczuć, jak: duma, nieśmiałość, złość, strach, radość, zmęczenie, ochota, zaciekawienie, wstyd. Taka zabawa uczy dziecko odczytywania emocji innych osób.
Dobre wspomnienia [z „Kocham, lubię, szanuję…”]
Dobre wspomnienia z dzieciństwa i poczucie bezpieczeństwa są podstawą rozwoju uczuć wyższych: miłości, szacunku i przywiązania. Rodzice w naturalny sposób starają się zapewnić dziecku miłość i opiekę, ale nie wszystkie pomysły są oczywiste.
• Wymyślcie rodzinny znak lub rodzinne powiedzenie, które pokaże, że rodzina jest wyjątkowa i niepowtarzalna.
• Pisz do dziecka kartki „Kocham Cię” i czasami wkładaj je dziecku pod poduszkę.
• Czasem pozwól, by dziecko wybrało, w co się ubierzesz.
• świętujcie ważne okazje – dzień, kiedy dziecko nauczyło się jeździć na rowerze,
przeczytało cała stronę w książce lub wymyśliło wyjątkowo dobre opowiadanie.
Możliwie jak najwięcej pamiątek umieszczajcie w Moim wyjątkowym albumie
• Zrób dziecku przyjęcie–niespodziankę dla uczczenia jego osiągnięć.
• Gdy musisz wyjechać, napisz do dziecka liścik – niespodziankę lub wyślij do dziecka faks albo email. Jest to doskonała zachęta do czytania! Długopisy z reklamą hotelu oraz pamiątki linii lotniczych mogą być dla dziecka wspaniałym podarunkiem.
• Czasami wyślij do dziecka mała przesyłkę – książeczkę do kolorowania,
plakietkę z imieniem, kredki. Paczka– –niespodzianka zawsze sprawia radość.
• Razem hodujcie rośliny – na przykład słonecznik lub dynię. Im większa roślina,
tym lepiej.
• Przygotuj na Ścianie miejsce, gdzie będziecie umieszczać wszystkie dzieła dziecka.
Portrety malowane słowami [„ Coś w ten deseń”]
Przygotujcie fotografie różnych osób, które dziecko zna (dorosłych, dzieci, rodziny, przyjaciół) oraz zdjęcia postaci z czasopism. Stwórzcie bank określeń, zbierając Słowa opisujące: wygląd człowieka: Włosy: nos: wysoki – niski Długie – krótkie prosty – garbaty
szczupły – otyły jasne – ciemne duży – mały ładny – brzydki kręcone – proste okrągły – spiczasty wesoły – poważny uczesane – roztrzepane blondyn – brunet
Opisujcie osoby na zdjęciach i odgadujcie, o kogo chodzi (dziecko opisuje Słowami jakąś postać, a Ty odpowiadasz kto to). Zamieniajcie się rolami.
Używanie form opisowych już w dzieciństwie zaowocuje w przyszłości łatwością wyrażania siebie i otaczającej rzeczywistości. Będzie to bardzo przydatne przy pisaniu wypracowań szkolnych! |
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
anchor |
|
Dołączył: 06 Lut 2008 Posty: 76 Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Kraków
|
|
|
|
|
|
Wysłany: Listopad 6, 2008, 8:09:46
|
|
Dziewczyny, czy wiecie co się teraz dzieje z Zabawami Fundamentalnymi? Chciałam kupić zeszyty cz. 2 i niestety nigdzie ich nie ma. A na oryginalnej stronie przekierowanie jest do nowej strony, na której jest informacja, ze firma zmieniła profil działania... Dziwne to... Moze macie wiedzę, gdzie można dostać jeszcze te książeczki? |
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
mamuch |
|
Dołączył: 07 Lut 2008 Posty: 50 Przeczytał: 0 tematów
|
|
|
|
|
|
Wysłany: Styczeń 5, 2009, 11:06:24
|
|
Anchor,
Pewnie juz znalazłas, ale jesli nie radze Ci zaglądac na allegro, co jakis czas tam są. A w ogóle co słuchac u Was?
Pozdrawiami |
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
anchor |
|
Dołączył: 06 Lut 2008 Posty: 76 Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Kraków
|
|
|
|
|
|
Wysłany: Styczeń 20, 2009, 2:55:56
|
|
Niestety nadal nie znalazłam tych zabaw fundamentalnych II. Na Allegro nie mam szcześcia ich trafić, na empik.com też od dawna niedostępne, a firma chyba ich już nie sprzedaje. No cóż, trzeba samemu ruszyć głową
Oj dawno mnie nie było na forum. Teraz Ania na chwilę się zdrzemnęła (co jej się od 3 miesięcy już raczej nie zdarza), wiec przeglądam wszystkie wątki.
A u nas czas płynie szybko. Ja coraz więcej pracuję (choć nadal w domu), przygotwuję Anię na pójście od września do przedszkola - teraz chodzi raz w tygodniu na zajęcia edukacyjne dla maluszków, gdzie nabiera trochę "ogłady" Niestety ostatnio czytanie zarzuciłyśmy - tzn. jej czytanie. Mam teraz mocne postanowienie powrotu do prezentacji - tych komputerowych. Natomiast doczekałam sie wreszcie czasu, kiedy moje dziecko uwielbia, jak sie jej czyta (kiedyś pisałam Wam o tym, ze jak miała półtora roczku to tylko interesowały ją obrazki). Teraz ma już swoje ulubione bajki i ciągle prosi żeby jej czytać. Gdy jej czytam to pokazuję palcem na wyrazy - może będzie coś zapamiętywać.
Pozdrawiam Wszystkie Forumowiczki/ Wszystkich Forumowiczów i Wasze Pociechy!
|
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
mamuch |
|
Dołączył: 07 Lut 2008 Posty: 50 Przeczytał: 0 tematów
|
|
|
|
|
|
Wysłany: Styczeń 21, 2009, 8:17:11
|
|
hej Anchor,
Na allegro zabawy fundamentalne pojawiają sie całkiem często- wiem bo sama upolowałam , a wczesniej iles razy oprzegapilam albo byly za drogie. I wlasnie wyrazy z zestawu zabaw fundamentalnych ujawnily ze moja Klucha jednak czyta choc ostatnio robilysmy to baaaaardzo nieregularnie ( ma teraz 1,5 roku) a czytalysmy regularnoe miedzy 6/12 a 9/12 zycia. To zachecilo mnie do powrotu- ale oglada tylko prezentacje w PP - i to lubi znacznie bardziej niz wczesniej karteczki. Ja tez juz niestety wrocilam do pracy wiec czasu mamy znacznie mniej.
Pozdrawiam |
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|
|
|
|
|
|
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Template Boogie by Soso
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
|
|
|
|
|
| | | |